مقالات مفید

الاستومر چیست ؟

الاستومر چیست

الاستومر چیست ؟

از دسته های مهم پلیمری گروه های الاستیک یا شبه پلاستیک است این گروه ها به الاستومر معروف هستند در واقع این مواد یک پلیمر با خاصیت الاستیسیته محسوب می شود غ این ماده تحت تنش تغییر شکل داده و هنگام حذف تنش به حالت اولیه خود باز می گردد برای مثال می توان به کش های لاستیکی اشاره نموده که با اعمال نیرو کشیده می شود و پس از رها شدن به حالت اولیه باز می گردند .

  • الاستومر چیست ؟
  • خاصیت الاستومرها
  • کاربرد الاستومرها
  • 5 مورد از انواع الاستومرها
  • تفاوت لاستیک و الاستومر
  • عایق الاستومری چیست ؟
  • سیلیکون الاستومر چیست ؟

قیمت خرید چسب دوطرفه آلمانی

الاستومر چیست

الاستومر چیست ؟

الاستومر ترکیبی از دو واژه الاستیک و پلیمر به مفهوم پلیمر الاستیک است و مختص به گروه خاصی از پلیمرهای خطی می باشد که هنگام اعمال نیرو از خود تغییر مقدار زیادی تغییر شکل الاستیک نشان می دهند بسیاری از آنها این قابلیت را دارند تا چندین برابر طول خود کشیده شوند و پس از اینکه نیروی کششی از بین برود به حالت اولیه خود باز می گردند کش های لاستیکی نمونه ای از الاستومرها بوده که نشان دهنده خواص این مواد است .

خاصیت الاستومرها

منحنی کردن الاستومرها در حالت رفت و برگشت نیرودارای اختلاف کمی است و این به مفهوم پایین بودهhysteresis  یعنی اتلاف انرژی بسیار پایین می باشد در حقیقیت همین خصوصیت موجب برگشت پذیر بودن مواد لاستیک و خاصیت ارتجاعی آنهاست , اینکه خواص الاستومر دقیقا چیست به نوع لاستیک , اجزای کامپاند , روش اعمال نیرو و… بستگی دارد .

کاربرد الاستومرها

  • لاستیک خودرو
  • برف پاک کن اتومبیل
  • درزبندی و عایق
  • واشر
  • لرزه گیر
  • شیلنگ ها و…..

5 مورد از انواع الاستومتر ها

نچرال رابر(NR ) پلی ایزوپرن :

نچرال رابر هنگامی مورد استفاده قرار میگیرد که محصول نیازمند خواص ویژه حرارتی و.. نباشد این رابر دارای خواص مکانیکی بسیار خوبی بوده و دارای قیمت مناسب است .

بوتیل رابر (IIR ) کلر بوتیل رابر (CIIR ) برموبوتیل رابر ( BIIR ) :

این رابر ها مقاومت خوبی در برابر اوزون و هوا داشته و در برابر گازها و روغن های گیاهی نیز مقاومت بالایی دارند .

وارد کننده چسب تزا

نیتریل رابر (NBR ) :

با اینکه این الاستومر مقاومت بالایی در برابر روغن ها دارند اما در برابر اوزون و اثرات محیطی مقاومت کمتری دارند .

کلوپرن رابر ( CR ) :

این دسته در برابر روغن های گیاهی , نفتی و آلفاتیک مقاومت مطلوبی دارند اما در برابر روغن های آروماتیک مقاومت چندانی ندارند .

سیلیکون رابر :

این نوع در برابر سرما و گرما مقاوم است اما خواص مکانیکی بالایی ندارد .

تفاوت لاستیک و الاستومر

ویژگی این دو تمایز چندانی با یکدیگر ندارد از ویژگی ترموپلاستیک های الاستومری می توان به مقاومت بالا در برابر خستگی ناشی از خمیدگی زیاد , مقاومت در برابر سایش , استحکام بالا در برابر ضربه , مقاوم در برابر مواد شیمیایی و هوا و قابل بازیافت بودن اشاره نمود ؛ ویژگی های لاستیک های ترموپلاستیک هم شامل چنین مواردی می باشد این دو در ظاهر بسیار شبیه هم هستند اما الاستومرها نوعی فرمت تغییر یافته از مواد اصلی SEBS بوده اما لاستیک های ترموپلاستیک در اغلب فرمتی تغییر یافته  از SBS می باشد

عایق الاستومری چیست ؟

عایق الاستومری لوله ای از عایق های حرارتی و برودتی به شمار می آید که مانع از چگالش در لوله های آب سرد شده و از یخ زدن لوله آب سرد جلوگیری می کند ؛ به علاوه در سیستم های گرمایشی نیز مانع از کاهش گرما می شود این عایق از فرسایش و خوردگی لوله های فلزی در شرایط جوی جلوگیری می کند .

سیلیکون الاستومر چیست ؟

لاستیک های سیلیکونی مایع LSR نوعی از سیلیکون بوده که در حالت قبل از پخت مایع می باشد و معمولا حرارت پخت شده و به شکل لاستیکی در می آیند .زنجیره اصلی لاستیک سیلیکون به شکل خطی با وزن مولکولی بالاست که به طور یکی در میان از سیلسیم و اکسیژن تشکیل شده و کربن ندارد لاستیک سیلیکون نوعی الاستومر است یعنی پلیمری انعطاف پذیر بوده که اصلی ترین ویژگی ها انعطاف پذیری خوب در یک محدوده دمایی بسیار وسیع است .

قیمت چسب دوطرفه فوم اصل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *